Dudok Horeca Groep 30 jaar!

Dit jaar viert Dudok haar 30-jarig jubileum. Een goed moment om eens wat meer te weten te komen over Dudok en de samenwerking met SMIT&DORLAS door de jaren. We leveren al ruim 16 jaar SMIT&DORLAS koffie aan de Dudok Horeca Groep en daar zijn we ontzettend trots op. In deze tijd zijn er heel wat koppen koffie doorheen gegaan, 11 miljoen koppen koffie om precies te zijn. Elk jaar werden ze weer groter en succesvoller. 

We spraken Robert Wittenberg, brand manager van de groep. Robert is inmiddels al bijna 30 jaar werkzaam bij Dudok.
Op de foto zie je op links Rob van Beuzekom, operations manager, en op rechts Robert Wittenberg. Rob heeft dit jaar de Red Velvet latte geïntroduceerd. Een prachtig drankje, geïnspireerd op het recept van de populaire Dudok red velvet cake. Deze Latte is gemaakt met natuurlijke smaakmakers en binnenkort overigens ook te verkrijgen bij Dudok.

 

Wat maakt Dudok uniek? 

Dudok is wat mij betreft uniek omdat het grootstedelijke ontmoetingsplekken zijn, waar mensen komen voor de kwaliteitsbeleving. Het is een goede afspreekplek, de koffie is lekker, de appeltaart is kwalitatief goed, de clubsandwich al net zo lekker.

Dudok is vaak gevestigd in historische gebouwen; karakteristiek en uniek. Hoe is dat ooit ontstaan?

Aad van der Wel en Ton van Zanten zijn Dudok Rotterdam (nu 30 jaar geleden) begonnen in een heel iconisch pand in Rotterdam van architect Willem Marinus Dudok. Een bekende Nederlandse architect die met name in Hilversum heel veel ontworpen heeft, maar eigenlijk vind je door het hele land panden van hem. En waar ik Aad en Ton nog steeds om bewonder is hun “guts” om begin jaren 90 (ik was toen student in Rotterdam) aan de Meent, die er echt heel anders uitzag dan dat hij er nu uitziet, zo’n grote horecagelegenheid te openen. Dat was ook de eerste in zijn soort met zo’n vloeroppervlakte, refererend aan de grote Parijse brasserieën met heel veel daglicht en 6 tot 7 meter hoge puien, een entresolverdieping en eenvoud aan materialen; glas steen en hout zonder al te veel poespas. Die lijn van panden “met een smoel”, heeft zich doorgezet naar de andere locaties.

 

André die alle dagen in de week ‘s morgens om half negen naar binnen loopt: twee keer cappuccino, een appeltaart met een grote vork en de Telegraaf. Zo kan ik voor alle locaties voorbeelden geven van vaste gasten, die op vaste momenten van de dag terugkomen.’

 

Wat is volgens jou het favoriete Dudok-moment voor jullie gasten?

Robert: Dat is niet eenduidig te beantwoorden. Ik denk dat het Dudok-moment voor jou anders is dan voor mij. En dat verschilt dan ook nog per stad voor de verschillende gasten. Ik heb heel lang bij locatie Arnhem gewerkt, ik kan hem nog benoemen; André die alle dagen in de week ‘s morgens om half negen naar binnen loopt: twee keer cappuccino, een appeltaart met een grote vork en de Telegraaf. Zo kan ik voor alle locaties voorbeelden geven van vaste gasten, die op vaste momenten van de dag terugkomen. Het moment is voor iedereen anders.

S&D: Zo is onze ervaring ook; Er is voor ieder wat wils. Je kan hier goed terecht voor een kop koffie, maar je kan hier ook een heel lekker broodje eten, in alle rust aan de leestafel zitten. Daarom kan je dus heel veel verschillende Dudok-momenten creëren.

Robert: Zeker, je kan goed alleen naar Dudok toe om te werken of te lezen, je kan met een vriend of vriendin afspreken om te gaan borrelen, maar er worden ook heel veel zakelijke afspraken op onze locaties gemaakt en tal van feestjes gevierd.

 

‘Het rook zo ontzettend lekker. De ramen waren beslagen, de geur van kaneel kwam je tegemoet, en dat had iets magisch, een magische uitwerking. Dus dat werd groter en groter. Het verhaal van de Dudok Patisserie is een verhaal op zich en ondertussen bakken we duizenden taarten per week.’

 

Je had het net al over Dudok appeltaart met een kop koffie, ook dat is een genietmoment. Hoe is de Dudok Original-Appeltaart ontstaan?

Vroeger zat in onze Rotterdamse locatie op de hoek van de Westewagenstraat en de Meent een kleine bakkerij, daar werkte een Amerikaanse collega; Sereni Horton. En zij heeft het recept van de Dudok appeltaart (die tot op de dag van vandaag geheim is) ontwikkeld. Dat is geen klassieke Nederlandse appeltaart met stroken deeg erop, maar juist bedekt met een krokante kruimelkorst. En zonder dat we al te veel marketing hebben bedreven, eigenlijk helemaal niet, stonden daar op zaterdagochtend om acht uur mensen in de rij om een verse appeltaart te halen. En ik denk ook met veel plezier terug aan die tijd, want het rook zo ontzettend lekker. De ramen waren beslagen, de geur van kaneel kwam je tegemoet, en dat had iets magisch, een magische uitwerking. Dus dat werd groter en groter. Het verhaal van de Dudok Patisserie is een verhaal op zich en ondertussen bakken we duizenden taarten per week.

Maar niet alleen appeltaarten, het is veel breder dan dat. Is de appeltaart nog wel het meest verkocht?

Nou, de Red Velvet komt aardig in de buurt, die is de runner up en wint het nog niet van de appeltaart. Maar we bakken ook zoete bites zoals bars en muffins. De patisserie die in Barendrecht is gevestigd, is sterk in ontwikkeling. Er is een productontwikkelaar actief; Charl Odijk, die niet alleen bezig is met kwaliteitsbewaking, maar ook met innovatie. En zich daarnaast ook richt op de stijgende wens om vegan taarten en bites te gaan ontwikkelen. Ik denk dat het assortiment van Dudok Patisserie nog veelbelovend gaat zijn naar de toekomst en dat we ook gaan laten zien dat we gaan groeien.

Over dat groeien; waar staat de patisserie over 10 jaar?

Eigenlijk vind ik dat we dat aan de collega’s van de patisserie moeten vragen, maar ik heb er wel een antwoord op. Zij zijn ambitieus! Waar ze over 10 jaar staan vind ik moeilijk om te zeggen, maar ze willen over een aantal jaar wel een verdubbeling van omzet bereiken. Ik geloof ook dat met de kwaliteit die de Dudok Patisserie biedt dat zeer goed mogelijk is. Je kunt als consument de Dudok appeltaart en Red Velvet nu al in het koelvak bij Albert Heijn vinden. Dat is bij een honderdtal vestigingen het geval, maar als het goed is gaat dat binnenkort verdubbelen. En dan kan je de verse Dudok appeltaart dus nog gemakkelijker voor thuis kopen. Daarnaast meer verkooppunten vanuit de eigen patisseriewinkels in de verschillende steden, zoals hier in Den Haag in de net geopende patisseriewinkel aan de Hofweg. Die formule zal op meer locaties in het land gaan werken.

 

‘Gasten hebben door de jaren heen heel vaak gereageerd op de kwaliteit van onze koffie, in positieve zin. Het is voor ons een ongelooflijk belangrijk product.’

 

Mooie ontwikkeling. Als we dan kijken naar de koffie, waar moet goede koffie bij Dudok aan voldoen?

Goede koffie moet een goed smaakprofiel hebben. Gasten hebben door de jaren heen heel vaak gereageerd op de kwaliteit van onze koffie, in positieve zin. Het is gewoon een heel erg belangrijk product voor de gast, die daar terecht best kritisch op is. Maar het is voor ons als horecabedrijf ook een ongelooflijk belangrijk product. Het is een product waar je indruk mee kunt maken, maar ook waarmee je ongelooflijk de plank mis kan slaan. Ik denk dat wij er doorgaans in slagen om, door de lat in kwaliteitsbeleving hoog te leggen, die positieve indruk neer te zetten. Daar komt natuurlijk de totale beleving en snelheid van service bij; wordt een cappuccino neergezet met een grote brede glimlach en een verzorgde opmaak qua koekje erbij. Dat maakt natuurlijk allemaal uit. Hoe ziet het terras eruit, hoe zien de wc’s eruit, allemaal belangrijk. Over dat koekje bijvoorbeeld, vind ik ook leuk om over te vertellen; dat zijn Dudok-koekjes uit eigen patisserie. Die wisselen ook regelmatig, we hebben een verschillend assortiment. De mooiste vind ik zelf de vanille/citroen. Dat is ook grappig hoe zeer vaste gasten die wisseling van koekjes wel weten te waarderen, of soms ook niet omdat hun favoriet uit beeld is.


‘Dankzij, én samen met SMIT&DORLAS, kunnen we jaarlijks een aantal mensen opleiden. Het is een soort train de trainer concept. Onder leiding van onze learning & development manager en de barista van SMIT&DORLAS worden de full-timers op Barista Intermediate-niveau getraind waarna die personen het overbrengen naar de rest van het team.’

 

Hoe zorgen jullie ervoor dat het personeel zo goed mogelijk opgeleid is?

De afgelopen maanden hebben we een hele mooie stap gezet in de organisatiestructuur van de Dudok Horeca Groep. We hebben iemand die fulltime bezig is met training en opleiding; Yukio Motohashi. Hij is zich heel erg bewust van het belang van training en opleiding intern, maar ook de borging ervan. Je bent als horecaonderneming elke dag dat je open bent aan het presteren, maar het zijn altijd momentopnames. Je werkt met een groot team op de verschillende locaties. Er is een kernteam met full-timers, maar er zijn ook heel veel scholieren en studenten voor wie het een bijbaan is. Dat hele team wil je meenemen in de bewustwording en het belang van die kwaliteit, het belang van een goede kop koffie. Dankzij, én samen met SMIT&DORLAS kunnen we jaarlijks een aantal mensen opleiden. Een soort van train de trainer concept. Onder leiding van Yukio en de trainer/barista van SMIT&DORLAS Aart Eskes worden de full-timers op Barista Intermediate-niveau getraind waarna die personen het overbrengen naar de rest van het team.

Hoe ervaren jullie de samenwerking met S&D?

Heel erg positief. Een betrokken club koffiebranders die net als wij heel erg kwaliteitsbewust bezig zijn en opereren. En dat in alle facetten van het bedrijf tot uitvoering brengen. Top koffie. En er is altijd een goede technische opvolging in het geval van problemen aan de machines. Net als wij, zetten jullie behoorlijk in op training en opleiding van onze mensen. En dat is on-going en altijd belangrijk.

 

‘Wat ik nog heel erg belangrijk vind om te benoemen is dat de Dudok-medewerkers ontzettend trots zijn op het feit dat ons mooie horecabedrijf dit jaar 30 jaar bestaat. En dat we kunnen terugkijken op 30 mooie jaren, maar we gaan vooral vooruit kijken naar de 30 komende jaren, want ook dat worden Dudok-jaren.’

 

Dudok Horeca Groep 30 jaar!

Smit & Dorlas Adventskalender

Lees meer

Dudok Horeca Groep 30 jaar!

Lees meer